Tour de France – 2. etape (holdtidskørsel)

Ruten

Anden etape byder på en holdtidskørsel i Belgien. Rytterne starter i Bruxelles og slutter i Bruxelles igen og tilbagelægger i alt 27,6 km. Ruten er ikke voldsom teknisk, hvilket er godt for nogle af holdene der har stærke mænd, men måske mangler det sidste på teknikken. Den starter simpelt ud med to sving, hvorefter man kører fem kilometer på lige vej inden man drejer sydpå, hvor man langsomt kører mod nord uden for mange tekniske udfordringer indtil de sidste to kilometer, hvor finalen er en smule teknisk. Her vil holdene være en smule decimeret, og man skal blot ende med fire ryttere i front for at få en tid.

Grafikken kan snyde lidt, da ingen af stigninger er specielt stejle.

Vejret
Det bliver let skyet med vind fra nordvest, hvilket vil give sidemedvind indtil man drejer mod syd, men modvind/sidemodvind fra 17,5 km hjem. Vinden er dog ikke speciel kraftig, men det er her de bedste hold virkelig kan hente sekunder grundet teknikken og deres aerodynamiske evner.

Holdene

INEOS starter som favoritter imorgen. En velsmurt maskine med specialister som Thomas, Castroveijo, Kwiatkowski, Moscon og Van Baarle. Deres eneste akillessene må være, at Bernal skal med hjem, så begge kaptajner står med et fantastisk udgangspunkt hen mod første udfordring på 6. etape. De har en fantastisk historik i holdtidskørsler i løbet, med en andenplads sidste år og en andenplads i 2015, begge gang slået af BMC, der nu ikke længere er et aktivt hold. In mente skal man have, at Thomas styrtede på 1. etape, men udtaler selv han har det fint.

SUNWEB mangler deres store kanon, Dumoulin. Var han med ville jeg have set det som tæt på en 50/50 duel mellem dem og INEOS. Matthews, Søren Kragh, Kelderman, Haga og Arndt er deres stærke ryttere imorgen, hvilket er en stærk mand mindre end INEOS – jeg vil dog vove at påstå, at de er en tand mere homogene. Matthews, Kragh, Haga og Kelderman vandt alle sølv sidste år ved hold-VM, det var dog med Dumoulin på holdkortet. De vil få det svært i morgen, men en top 3 er ikke umuligt.

Bahrain er ikke et hold man normalt forbinder med denne disciplin. Alligevel er Nibali, Caruso, Dennis, Teuns og Tratnik alle rigtig habile enkeltstartsryttere. De er måske ikke så homogene, men de har verdensmesteren i enkeltstart med, og han kan om nogle træde watt. Der har været snak om, hvorvidt deres udstyr blandt de bedste i verden, da Dennis ikke har været så overlegen på Bahrains cykler som på BMCs, hvilket senest blev set i Schweiz. Har Dennis drømmeben kan de overraske meget imorgen, men de bør satse på en top 5.

Team EF-Education har været gode i år i denne disciplin. Van Garderen, Kangert, Scully og Langeveld bliver dem, der skal fragte Uran sikkert i mål, der selv er nogenlunde på en enkeltstart, men alligevel frygter jeg, at han måske vil sænke dem en smule – dog ikke noget markant. Sidste år blev de nr. 6 på denne disciplin, men holdet i år er forstærket og derfor må de være den store dark-horse i morgen til at snyde et andet hold for podiet. 

Jumbo-Visma med Kruijswijk som kaptajn kan glæde sig over, at Van Aert og Ze Panzerwagen (Tony Martin) er med på hans hold. Laurens De Plus har også vist hans værd med en ottendeplads på den lange enkelstart sidst i Vueltaen sidste år. De ligger lige nu seedet to’er på Danske Spils odds, hvilket jeg føler er for højt. Sammenligner man dem med INEOS, så er Van Aert og Tony Martin på niveau med Kwiatkowski og Thomas, men det britiske mandskab har yderligere Van Baarle og Castroviejo også, hvilket er et kæmpe plus. De har et lidt tyndt hold, grundet Groenewegen har et par hjælpere med, som ikke er kendt for at køre hurtigt mod uret. Det ville ikke overraske mig, hvis de ikke endte på podiet i morgen.

Mitchelton-Scott er altid fantastiske i denne disciplin. De har rutine og er det mest homogene hold i denne disciplin. Brødrene Yates har forbedret sig meget på enkeltstartscyklen, hvilket er et kæmpe plus, men det bliver alligevel Durbridge, Impey, Hebburn og danske Christopher Juul-Jensen, der kommer til at stå for det hårde arbejde. På papiret har de ingen stor motor, som fx Dennis er for Bahrain, men de er ganske stabile og dygtige i disciplinen. De mangler nok det sidste for at vinde, men de bør sigte efter podiet, men kan se sig tilfredse med en top 5.

Deceuninck-Quickstep må man aldrig afskrive. Så man VM-TTT sidste år, så var man vidne til noget unikt. Deres største problem vil selvfølgelig være, at de skal have Mas med hjem, og derfor bliver det næppe Asgreen, Lampaert eller Alaphilippe der står med den gule trøje efter etapen. De skal i min optik være glade, hvis Mas ikke taber mere end 40 sekunder.